Skal Sæby og Gershøj have busser i fremtiden?
Næste møde i gruppen 9/3. Vi kæmper videre for anvendelig og mere tidssvarende busbetjening i vores område omkring landsbyerne Sæby og Gershøj. Borgergruppen (se nederst) har haft møde med Movia og Lejre Kommune. Vores oplevelse er, at der bliver lyttet til os, og at både kommune og Movia anerkender, at den nuværende busbetjening ikke matcher den markante ændring i befolkningssammensætningen i området. Der er i dag langt flere børn, unge og ældre end for 15 år siden. Der er samtidig forståelse for behovet for: - bedre forbindelser til Roskilde - busser, der passer til uddannelsestidspunkter på ungdomsuddannelser - mere anvendelige busser og forståelige køreplaner Det er positivt. På baggrund af den feedback, vi har fået, arbejder vi allerede i denne uge videre med endnu et konkret forslag til forbedret busbetjening. Videre proces: Movia og kommunen skal sende et fælles forslag i høring i marts 2026 Forslaget skal vedtages i budgetforhandlingerne sommeren 2026 6. oktober 2026 afgiver Ud